5/5
4,5 stjerner på Google

Handelsbetingelser

Fastansættelser
+ 0 %
Daglige jobsamtaler
+ 0
Samarbejdspartnere
+ 0
Registrerede timer
+ 0

Kontakt os i dag

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Dansk rekruttering

Her kan du læse vores handelsbetingelser

1. Generelt

1.1. Følgende generelle handelsbetingelser er gældende for alle aftaler, som Entreprise-Gruppen ApS (CVR 44927306), Håndværk-Entreprise ApS (CVR 45267598) og RM Gruppen ApS (CVR 45267776) – herefter samlet benævnt “Virksomheden” – indgår med sine kunder (herefter kaldet ”Kunden”) vedrørende vikariater, Try & Hire mv. herefter kaldet ”Vikaraftaler”. Kandidater ansat på vikariater eller Try & Hire kaldes herefter ”Vikarer”. 

1.2. Arbejdets art, opstart og forventet varighed, arbejdssted og pris etc. aftales mellem Virksomheden og Kunden forud for hvert vikariat, og det bekræftes altid gennem skriftlig accept af Virksomheden ved første ordrebekræftelse. De Vikarer, som er ansat af Virksomheden, som Virksomheden stiller til rådighed for sine kunder, er retlig forpligtede af en ansættelsesaftale med Virksomheden, der tydeliggør vikarens rettigheder og forpligtelser overfor Virksomheden 

1.3. Kunden har oplysningspligt over for Virksomheden. Igennem vikarloven er alle danske vikarbureauer blevet pålagt en række forpligtelser i forhold til vikarers vilkår. Hermed er det Kundens forpligtelse at sørge for, at vikarbureauet bliver fuldt oplyst om de specifikke vilkår, der finder anvendelse hos Kunden. 

1.4. Omfanget af oplysningspligten afhænger af, om Virksomheden og/eller Kunden har overenskomst på 

det område, hvor vikaren udsendes. Virksomheden har p.t. overenskomst på følgende område: 
Bygningsoverenskomsten mellem Dansk Byggeri (Dansk Industri) samt 3F. 

1.5. Hvis vikariatet er indenfor ovenstående overenskomst, er Virksomheden som hovedregel alene 
forpligtet til at følge denne overenskomst og dermed ikke principperne om ligebehandling, der fremgår af 
vikarloven. Kunden skal dog oplyse, hvis Kunden selv har en overenskomst eller anden lokal aftale, som 
indeholder visse vilkår, som Kunden selv har pligt til at følge i henhold til Vikarer, så Virksomheden også 
kan tage hensyn til disse vilkår. Virksomheden forbeholder sig retten til at regulere priser mv. i 
overensstemmelse hermed. 

1.6. 
Hvis vikariatet ikke omfattes af ovennævnte overenskomst, og Kunden har overenskomst/lokalaftale/kutyme, som omfatter det pågældende arbejde, er Kunden forpligtet til at sørge for, at Virksomheden 

 modtager det relevante materiale og/eller en fyldestgørende beskrivelse af indholdet af 
materialet, hvad Virksomheden omhandler regler om løn, arbejdstidens længde, overarbejde, pauser, 
hvileperioder, natarbejde, ferie, pension og helligdage. Dette krav følger af det lovfæstede 
ligebehandlingsprincip mellem fastansatte og Vikarer, der følger af vikarloven. Virksomheden vil dermed 
give mindst samme betingelser ved nævne områder. 

1.7. Såfremt hverken Virksomheden eller Kunden har en overenskomst og/eller lokalaftale, der dækker 
det nævnte arbejde, betyder ligebehandlingsprincippet, at der skal ske ligebehandling i forhold til eventuelle 
andre bindende generelle bestemmelser hos Kunden- f.eks. kutymer hos Kunden. Derfor er Kunden forpligtet 
til at påse, Virksomheden modtager fyldestgørende information om indholdet af generelle 
bestemmelser og kutymer hos Kunden, så Virksomheden kan angå regler om følgende: løn, arbejdstidens 
længde, overarbejde, pauser, hvileperioder, pension natarbejde, ferie og helligdage. 

1.8. Når der i følgende betingelserne anvendes udtrykket ”Andre Vilkår” tolkes andre aftaler/kutymer etc. jf. 
punkt 1.5, 1.6 og 1.7, der er gældende for arbejdet, og der er oplyst af Kunden til Virksomheden inden 
opstart. 

1.9. I de situationer, hvor ligebehandlingsprincippet skal overholdes, jf. ovenfor, skal Kunden også oplyse, hvis 
Kunden har særlige regler om: 
• beskyttelse af gravide eller ammende kvinder, 
• beskyttelse af børn og unge, 
• ligebehandling af mænd og kvinder eller bekæmpelse af forskelsbehandling på grund af køn, race, etnisk 
oprindelse, religion eller tro, handicap, alder seksuel orientering mf. Jf. forskelsbehandlingslovens § 1, stk. 1. 
da Virksomheden er forpligtet til at iagttage et ligebehandlingsprincip i forhold til Vikarerne ved sådanne 
vilkår. 

1.10. Under såvel lovlige som overenskomststridige strejker, kan Virksomheden ved strejkeramt arbejde, 
afvise/afbestille vikarbestillinger. Under strejke af enhver form, vil Virksomheden forudbestilte Vikarer, 
som hjemsendes på grund af strejke, faktureres Kunden for det antal timer, som Virksomheden i henhold 
til den for vikariatet gældende overenskomst eller Andre Vilkår er forpligtet til at betale vikaren. 

2. Priser

2.1. Timelønnen, som faktureres fra Virksomheden, bliver beregnet ud fra den medarbejdergruppe, hvor det aftales, at vikaren skal tilknyttes i virksomheden og hvilken timeløn, der er gældende for den funktion og arbejde, som skal Vikaren varetage med tilføjelse af følgende faktorer herefter kaldet gange faktoren således: 
•Leje af Vikarer: Timeløn x 1,65 
• Try & Hire: Timeløn x 1,80 
• Mellemleder/Specialister: Timeløn x 1,88 
Der beregnes ikke opstarts honorar. 

2.2. Kunden faktureres de af vikarens udførte arbejdstimer, udlæg, akkordtillæg, pension samt diverse 
yderligere tillæg i henhold til den for vikariatets gældende overenskomst eller Andre Vilkår, dog ikke 
frokostpauser og vikarens transporttid til og fra Kunden, medmindre at det er overenskomstbestemt. 
Faktureringen sker i henhold til den gældende overenskomst for vikariatet eller Andre Vilkår tillagt den gang 
faktor, der er aftalt mellem Virksomheden og Kunden. 

2.3. Gange-faktoren, der er aftalt mellem Virksomheden og Kunden, indeholder ikke eventuelle vederlag 
eller udlæg, som Virksomheden eller vikaren afholder på vegne af Kunden. 
Som udlæg betragtes bl.a.: 
• Udgifter til kørsel i egen bil ved opgavens udførsel, (dog ikke fra vikarens bopæl til Kundens adresse og retur 
medmindre det er overenskomstbestemt). 
• Offentlige afgifter afholdt i forbindelse med den aftalte opgaves udførelse. 

2.4. Try & Hire 
2.4.1. Prøveperioden er til for, at Kunden får lov til at prøve kandidaten. Kunden betaler for alle udførte 
arbejdstimer i prøveperioden. Under hele forløbet kan vikariatet opsiges af Kunden til Virksomheden 
med 1 dags skriftligt varsel til udgangen af en arbejdsdag, medmindre andet fremgår af gældende 
overenskomst/aftale. 

2.4.2. Try & Hire-forløbet er i alt maximalt 518 timer. Med Try & Hire konceptet kan Kunden prøve Vikarens 
kompetencer af, inden Kunden fastansætter personen. På den måde forsøges undgåelse af fejlansættelse. 

2.5. Vikarudlejning 
2.5.1. Vikarudlejning er minimum 8 timer, og der er ikke et opsigelsesvarsel fra nogen af parterne, medmindre 
anden opsigelsesvarsel følger af en gældende overenskomst eller Andre Vilkår, er aftalt jfr. pkt. 9.1. Opsigelse 
skal dog altid ske til en arbejdsdags udløb. 

2.5.2. Kunden betaler kun for de effektive arbejdstimer. 

2.6. Betaling af Kunden til Virksomheden for følgende: søn- og helligdage, overtid, forskudt arbejdstid og 
overarbejde sker i henhold til gældende overenskomst eller Andre Vilkår tillagt den gældende gange faktor. 

2.6.1. Det er Kundens ansvar at informere vikaren om hvilke dage, Kunden ønsker, at vikaren skal arbejde, idet 
en gældende overenskomst på området eller Andre Vilkår skal overholdes. 

2.6.2. Ønsker Kunden, at vikaren fastholdes på arbejdspladsen på f.eks. en helligdag, betaler Kunden efter 
gældende overenskomst på området eller Andre Vilkår og ellers inden for Virksomheden normale gange 
faktor, hvis det er aftalt med vikaren. 

2.7. Vikaren modtager som udgangspunkt ikke måltider, medmindre det er aftalt mellem Virksomheden og Kunden, eller dette gælder gennem en overenskomst på området eller Andre Vilkår. I så fald afregnes 
måltider særskilt på samme vis som udlæg. 

2.8. Som udgangspunkt medregnes kørsel ikke i forbindelse med vikarudlejningen medmindre dette følger af 
gældende overenskomst indenfor området eller Andre Vilkår, og det vil fremgå særskilt af afregningen. 

2.8.1. Ændres arbejdsstedet uden varsel fra Kunden, skal Kørsel og time godtgørelse udbetales jf. en gældende 
overenskomst eller Andre Vilkår. Samtidig skal Virksomheden godtgøres for eventuelle meromkostninger. 

2.9. Alle sociale omkostninger er pålagt Virksomheden gange faktor. Altså at Kunden kun betaler for de 
effektive arbejdstimer. Virksomheden gange faktor dækker f.eks. feriepenge og sygeløn. 

2.10. Virksomheden betaler ikke for vejrlig, medmindre dette følger af overenskomst på området eller 
Andre Vilkår. I så fald afregnes dette af Virksomheden overfor Kunden. Det er Kundens ansvar at 
informere vikaren, hvis arbejdet ikke kan udføres. Dette er også gældende ved Force Majeure. 

2.11. Hvis kandidaten følger gældende overenskomst, skriver kunden under på minimum 37 timers arbejde pr. 
uge til kandidaten. Ellers vil Kunden faktureres for de manglende timer. 

2.12. Hvis gældende lov skulle angive et opsigelsesvarsel, der gælder for en vikar, viderefaktureres lønmæssige 
omkostninger i forbindelse med opsigelse til Kunden til den aftalte timepris med tillæg af gange faktor.  

2.13. Sygdom som følge af vikarens tilskadekomst under sit arbejde hos Kunden (sygdom med skadesanmeldelse), 
anden arbejdes betinget lidelse eller erhvervslidelse debiteres med (gældende løn x den aftalte gange faktor) i 
den lovbestemte arbejdsgiverperiode. 

2.14. Eventuelle prisstigninger som følge af overenskomstmæssige ændringer træder i kraft uden yderligere 
varsel. Eventuelle prisændringer som følge af lovændringer, varsles skriftligt af Virksomheden med 10 
kalenderdage og træder i kraft uden yderligere varsel. 

2.15. Priserne reguleres i øvrigt én gang årligt pr. 1. januar. 

3. Fakturering og betaling

3.1. Virksomheden benytter timesedler. Vikaren registrerer sine timer senest hver fredag kl. 18, under 
perioden. Kunden skal godkende efterfølgende senest mandag kl. 12 og gøre indsigelse. Hvis der ikke er gjort 
indsigelse af Kunden senest på nævnte tidspunkt, vil Virksomheden fakturere beløbet iht. timesedlen. 

3.2. Virksomheden fakturerer Kunden for de timer, vikaren har været i arbejde. 

3.3. Fakturering sker hver uge efter hver arbejdsperiode, og betaling skal ske senest 8 dage efter fakturadata. 

3.4. I tilfælde af at Kunden overskrider betalingsfristen med en faktura, vil enhver overskridelse af 
betalingsfristen anses for misligholdelse fra Kundens side, hvoraf det forfaldne beløb uden yderligere 
meddelelse, tilskrives morarente på 2% pr. påbegyndt måned. Virksomheden forbeholder sig yderligere 
retten til at pålægge et rykkergebyr på 100 kr. pr. rykker til Kunden. Sker der ikke betaling af faktura efter 
anden rykker, kan gælden videregives til inkasso. Virksomheden forbeholder sig desuden retten til at 
kræve yderligere erstatning. 

4. Kundens oplysninger

4.1. Kunden skal forud for vikar aftalens ikrafttræden give Virksomheden alle relevante oplysninger, 
herunder en nøjagtig beskrivelse af funktion, krav til kvalifikationer, arbejdstidspunkter, løn, satser, tillæg, 
pension, løn under sygdom, arbejdstidens længde, arbejdssted, overarbejde, pauser, hvileperioder, natarbejde, 
ferie, feriefridage, arbejdsbetingelser og gældende overenskomst(er), lokalaftaler og lign. 

4.2 Virksomheden fastsætter prisen for vikaren ud fra ovenstående oplysninger. Kunden skal straks 
informere Virksomheden, og senest 2 dage fra modtagelsen af denne vikaraftale, hvis de i oplægget noterede 
oplysninger, er ufuldstændige eller ukorrekte, eller hvis niveauet for vikariatet ikke svarer til det arbejde, som 
vikaren rent faktisk udfører. 

4.3 Virksomheden forbeholder sig retten til at regulere vikarens aflønning og prisen fra den dag, hvor 
vikaren påbegyndte vikariatet i henhold til de korrekte oplysninger efter 4.1. 

4.4. Virksomheden fastsætter sine priser på Vikarer i henhold til de oplysninger, som Kunden har afgivet 
herunder om overenskomster og aftaler etc., og Kunden er derfor forpligtet til at oplyse Virksomheden om ændringer i disse. 

4.5. Såfremt Kunden ikke har afgivet korrekte og/eller fyldestgørende oplysninger, og Virksomheden som 
følge heraf måtte blive påført omkostninger (f.eks. bøde, godtgørelse og/eller ekstrabetaling til vikaren), kan 
Virksomheden kræve sådanne omkostninger betalt af Kunden. 

4.6. Kunden er derudover forpligtet til at informere Virksomheden om alle indberetningspligtige goder, 
som ydes til vikaren, idet Virksomheden som arbejdsgiver er ansvarlig for indberetning af alle disse til 
SKAT.  

4.7. Rejses et eventuelt krav mod Virksomheden fra vikaren i forbindelse med udførelsen af arbejdet hos Kunden, har Virksomheden fuld regres mod kunden, som følger af gældende lovgivning, og kan kræve sådanne omkostninger etc. betalt af Kunden. 

5. Kundens forpligtelser og rettigheder

5.1. Kunden har den daglige instruktionsbeføjelse og instruktionspligt samt tilsyns- og kontrolmyndighed 
overfor vikaren, som er underlagt Kundens arbejdsreglement og ledelse. Kunden er på baggrund heraf alene 
erstatningsansvarlig for eventuelle skader, der måtte blive begået af vikaren overfor Kunden eller tredjemand. 

5.2. Kunden er yderligere forpligtet til at sikre, at arbejdsforholdene for vikaren er sikkerhedsmæssigt og 
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige og i overensstemmelse med gældende lovgivning herunder 
arbejdsmiljøloven, diskriminationsloven og ligebehandlingsloven, reglerne om APV etc. 

5.3. Det er ligeledes Kundens ansvar at sikre, at Vikaren er dækket af lovmæssig arbejdsskade- og 
ansvarsforsikring at sørge for at vikaren har det fornødne kendskab til materialer, maskiner etc. og de dertil 
hørende sikkerhedsforskrifter, at stille eventuelle påkrævede værnemidler, redskaber og værktøjer til rådighed 
etc. Kunden faktureres alle evt. omkostninger til Vikarens løn i fraværsperioden i forbindelse med en 
arbejdsulykke eller en arbejdsskade. 

5.4. Hvis Kunden er nødsaget til at ændre arbejdsforholdene efter vikariatets påbegyndelse, skal Kunden straks 
give meddelelse herom til Virksomheden skriftlig, således at Virksomheden kan nå at give Vikaren 
den fornødne varsling herom. Såfremt Kunden ikke orienterer Virksomheden rettidigt om ændringerne, 
bærer Kunden ansvaret for eventuelle tab, krav og omkostninger, som Virksomheden eller vikaren må 
afholde som følge af de ændrede arbejdsforhold. 

5.5. Kunden har som følge af Vikarloven følgende forpligtelser over for Vikaren: 
• Kunden skal informere vikaren om ledige stillinger hos Kunden for eksempel Virksomheden opslag eller 
Virksomheden intranet. 
• Vikaren skal have adgang til Kundens kollektive faciliteter og goder, for eksempel kantine, børnepasning, 
frugtordning, massageordning, parkeringsplads, hjemmearbejdsplads, transportfaciliteter, adgang til 
motionsrum eller lignende på lige vilkår med Kundens egne ansatte. Det gælder dog ikke, hvis 
forskelsbehandling objektivt kan begrundes, f.eks. hvis det vil være uforholdsmæssigt udgifts-krævende eller 
forbundet med betydelige praktiske vanskeligheder. Der gælder de samme anciennitetskrav vedr. de kollektive 
goder, som der måtte gælde i forhold til Kundens egne ansatte. 
Kunden skal informere lønmodtagerrepræsentanterne om virksomhedens brug af Vikarer. 

6. Reklamation

6.1. Hvis Kunden inden for de første 4 timer efter vikariatets start, meddeler Virksomheden, at vikaren 
ikke svarer til de angivne kvalifikationer, krediterer Virksomheden Kunden for den medgåede tid. 
Overholdes denne frist ikke, forbeholder Virksomheden sig retten til at fakturere Kunden for det antal 
timer, vikaren har arbejdet. 

6.2. Hvis vikariatet alene er aftalt til én dag eller kortere tid, skal meddelelsen til Virksomheden ske 
indenfor 4 timer fra vikarens start. 

6.3. Det står Kunden frit til enhver tid at forlænge et vikariat. 

7. Fastansættelse af Vikarer etc.

7.1. Skulle Kunden, et selskab helt eller delvist ejet eller kontrolleret af Kunden eller dennes ejerkreds/ledelse 
eller et selskab, som er koncernforbundet hermed ansætte eller på anden måde indgå aftale om samarbejde 
med en kandidat/vikar som Virksomheden har tilbudt Kunden til en stilling herunder formidlet en 
samtale mellem Kunden og Vikaren, faktureres der et job formidlingshonorar, uanset hvilken stilling 
vedkommende ansættes i. 

7.2. Skulle Kunden, et selskab helt eller delvist ejet eller kontrolleret af Kunden eller dennes Ejerkreds/ledelse 
eller et selskab, som er koncernforbundet, hermed i løbet af et vikariat eller 12 måneder efter vikariatet er 
afsluttet, uanset årsag ansætte eller på anden måde indgå aftale om samarbejde med en af 
Virksomheden Vikarer, eller er vikaren ansat med henblik på fastansættelse (Try & Hire), vil der faktureres 
et job formidlingshonorar, uanset hvilken stilling vedkommende ansættes i afhængigt af længden på vikariatet. 

7.3. Skulle Kunden, et selskab helt eller delvist ejet eller kontrolleret af Kunden eller dennes ejerkreds/ledelse 
eller et selskab, som er koncernforbundet, hermed i løbet af et vikariat og 60 dage efter vikariatet er afsluttet 
uanset årsag gøre brug af Virksomheden Vikarer igennem et andet vikarbureau, faktureres der et job 
formidlingshonorar, uanset hvilken stilling vedkommende ansættes i afhængigt af længden på vikariatet. 

7.4. Ved vikariatets afslutning forstås den dag, hvor vikarens vikariat udløber, uanset om arbejdsforpligtelsen er 
ophørt på et tidligere tidspunkt. 

7.5. Jobformidling Honoraret, som er et engangsbeløb baseres på en fuldtidsansættelse og omregnes derefter. 
Beløbet beregnes således: 
• Er tale om en Try & Hire, vil der beregnes et beløb svarende til 518 timers ansættelse ganget med den 
timeløn, der fremgår af Kundens tilmelding online. 
• Hvis der er tale om vikariat, vil der beregnes et beløb svarende til 74 timers ansættelse ganget med den 
timeløn, der fremgår af Kundens tilmelding online. 

7.6. Jobformidling Honoraret vil forfalde til betaling, når Kunden, et selskab helt eller delvist ejet eller 
kontrolleret af Kunden eller dennes ejerkreds/ledelse eller et selskab, som er koncernforbundet hermed og 
vikaren har indgået aftale om ansættelse eller andet samarbejde, samt hvis Kunden i løbet af et vikariat, og 6 
måneder efter vikariatet er afsluttet, uanset årsag gør brug af Virksomheden Vikarer igennem et andet 
vikarbureau. Jobformidling Honorar betales uanset, om Vikaren på ansættelsestidspunktet stadig er vikar for 
Virksomheden, og uanset om vikaren selv tog initiativ til ansættelsen. 1 arbejdsuge beregnes som 37 
timer. Priserne er eksklusive moms. 

8. Erstatning og ansvar

8.1. Virksomheden og Kunden er erstatningspligtige overfor hinanden i henhold til dansk rets almindelige 
regler.  

8.2. Parterne er ikke i noget tilfælde ansvarlige for den anden parts driftstab, tabt fortjeneste, 
følgeskader, forretning, goodwill eller andre direkte eller indirekte økonomiske omkostninger, tab af 
fortjeneste, påløbne udgifter eller bodsomkostninger, skade eller udgifter af enhver art, som er opstået under 
eller i forbindelse med denne aftale. Foranstående begrænsninger gælder kun, hvis tabet ikke kan henføres til 
grov uagtsomhed eller forsætlige forhold hos den skadevoldende part. 

8.3. Ved force majeure suspenderes begge parters forpligtelser i henhold til aftalen, så længe force 
majeure-situationen varer, i det omfang en parts opfyldelse af forpligtelserne er forhindret af force 
majeure-situationen. Force majeure dækker forhold af særlig kvalificeret karakter (f.eks. pandemier), som 
ligger uden for partens kontrol, og som parten ikke forud for indgåelse af aftalen burde have taget i 
betragtning, og ej heller efter aftalens indgåelse burde have undgået eller overvundet. 

9. Andre Vilkår

9.1. Kundens opsigelsesvarsel i forhold til et vikariat følger altid Virksomheden opsigelsesvarsel over for 
den pågældende vikar. Varslet er således til enhver tid afhængig af, hvilken overenskomst eller Andre Vilkår, 
der er gældende for vikaren. 

9.2. Eventuelle immaterielle rettigheder, der måtte være blevet skabt af vikaren som led i udførelsen af en 
opgave hos Kunden, tilkommer Kunden uden yderligere beregning. Sådanne rettigheder overgår til Kunden, 
når fuld betaling for vikarydelserne mv. er betalt. 

9.3. Virksomheden er forpligtet til at pålægge sine egne medarbejdere og Vikarer en tavshedspligt med 
hensyn til samtlige Kunders forretningsanliggender. 

9.4. Kunden inkluderes Virksomheden sædvanlige referencelister, der bruges markedsføringsøjemed. 

10. Tvister, lovvalg og værneting

10.1.Virksomheden ønsker altid at løse eventuelle tvister i dialog med vores kunder. Hvis det skulle ske, 
at dialog ikke skaber en løsning på en tvist, vil forhandlingen foregå ved at begære mediation. Mediator 
udpeges af Danske Mediatoradvokater, Vesterbrogade 32, 1620 København V. Såfremt at tvisten ikke løses ved 
mediation skal tvisten løses ved de ordinære domstole. Alle tvister er underlagt dansk ret. 

Skriv til os i dag

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.